Alle gode ting er 3

Den forslitte klisjeen om at alt er så bra med det tredje forsøket er fortsatt aktivt i bruk.

”Kom igjen”, kan du høre andre si når du skal prøve noe for tredje gang, ”dette klarer du, for alle gode ting er jo 3!”

Hvorfor er det blitt slik? Ikke vet vi. Vi bommer like ofte på det tredje forsøket, som på det første og det andre, og gjerne også det fjerde og femte. Hvorfor er ikke alle gode ting 5? Da er vel sannsynligheten større for at du skal klare det – man har da en læringskurve…? Og tenk på de gangene alle gode ting definitivt ikke er 3. Som ved et viktig straffespark i en fotballkamp – du får bare det ene forsøket. Du kan ikke løpe bort til dommeren dersom du bommer for å be om flere forsøk. Det er der og da det gjelder.

 

Eller i næringslivet. Ta oljebransjen som eksempel. Tror ikke det er spesielt aktuelt å få et tredje forsøk der. Ikke et andre en gang. Der må det være riktig første gangen. Eller når du møter kunder; du får som regel kun et forsøk. Du skal være veldig heldig for å kunne oppleve at alle gode ting er 3 dersom du tabber deg ut de to første gangene.

Så hvorfor er det blitt slik? Hvorfor legger vi slikt håp og grenseløs optimisme i dette spesielle tredje forsøket? Er det bare for å gi noen en liten strime av håp? Eller er det fordi vi ønsker å være støttende, få den som strever til å gi litt ekstra? Uansett hva det er, så antar vi at dette er noe vi gjør med de beste intensjoner.

Det vi legger i dette begrepet er at vi ikke skal gi opp. Inntil vi har fått det til, skal vi fortsette å prøve. ”Øvelse gjør mester” er det noe som heter, og dette er et uttrykk vi mener går bra sammen med ”Alle gode ting er 3”. For skal du bli god, må du fortsette å prøve, og feile, og prøve igjen. Det er dette vi må bygge en kultur rundt; det at vi oppfordres til å prøve og feile. Det at vi lærer og utvikler oss videre. I en slik sammenheng blir nettopp meningen i ”Alle gode ting er 3” fullt ut forståelig og akseptert. Du må forsøke for å kunne bli bedre. Utvikling kommer kun fra de som våger å prøve noe nytt.

Og husk; når du først har lært en ting, så gjelder det å gjøre det riktige riktig første gangen!

 

 

Flere aktuelle saker

Ferrari og Krembanan

Som leder er det ditt ansvar å skape en god prestasjonskultur, en kultur preget av ambisjoner, offensiv holdning og vinnervilje. Men dette får du ikke uten å skape trygghet, samhold og en solid tillitsbase. Det er når medarbeiderne har mot til å bryte barrierer, når de våger å kaste seg utpå, når de gleder seg over andres suksess, det er da fundamentet for gode opplevelser er lagt.

Hverdagsskaperen

I et samfunn i rivende utvikling blir det å tenke nytt og bryte etablerte mønstre stadig viktigere. Å bringe kreativitet og nytenking inn i hverdagen er ikke gjort i en fei, men jevnlig fokus og trening vil bygge den kompetansen som trengs. Start i dag og bli en hverdagsskaper.

Kontaktinformasjon

Kjell Morten Brendøy


Telefon:
915 68 975
kjell-morten@puzzlelearning.no

Per Morten Hjemgård


Telefon:
913 88 657
per-morten@puzzlelearning.no

© 2017 Puzzle Learning. Powered by Optima Media AS. Cookies

© 2017 Puzzle Learning
Powered by Optima Media AS
Cookies