Ferrari og Krembanan

Jeg husker det som det skulle vært i går. Sittende på gulvet hjemme – jeg kunne ikke vært mer enn 4 år – fikk jeg gaver av min far; en Ferrari lekebil av typen Matcbox og en Krembanan sjokolade. Et lykkelig øyeblikk som har preget seg fast i hukommelsen, kort tid før min far forlot oss og ikke kom tilbake. Brutalt nok, men akk så virkelig…

Nå har jeg ikke tenkt å bruke tiden på ”forlorne” barn. Nei, jeg vil faktisk fokusere på det faktum at det er en del hendelser og opplevelser som sitter som spikret i hukommelsen vår. Hvem husker vel ikke sine første svømmetak, sine første vinglete meter på en sykkel, eller sitt første kyss? Mye av dette ligger langt tilbake, så hvorfor er det da slik at vi uten problemer kan huske det som om det var i går?

Jo, fordi det gjorde noe med oss.

Og hva er det så som ligger til grunn for at noe gjør noe med oss? Svaret er, tror jeg, gode opplevelser. Den type opplevelser som utløser noe i oss, noe godt, noe behagelig. Noe vi kan se tilbake på og si at ”det der var virkelig fint”. Sentralt i mange av disse opplevelsene ligger følelsen av mestring, det å få til noe, det å lykkes. Jeg klarte å sykle alene for første gang en sommerdag i 1976, for over 41 år siden. Men den gleden, den lykkefølelsen jeg hadde den gang, kan jeg uten problemer gjenskape i dag. Et godt minne som gjør meg glad.

 

Når vi så vet at gode opplevelser fester seg hos oss og gjør noe med oss lenge etter at vi har hatt dem; hva kan vi så bruke denne lærdommen til i vår daglige arbeidshverdag? Først og fremst handler det om skape rom for gode prestasjoner og derigjennom gode opplevelser. Det handler om å legge til rette for at du og dine kolleger og medarbeidere både våger å prøve og på den måten lærer. Dermed får du utvikling, og med utvikling følger økt kunnskap og kompetanse, og mestring. Og da kommer også de gode opplevelsene – de som fester seg og som gjør noe med oss.

Som leder er det ditt ansvar å skape en god prestasjonskultur, en kultur preget av ambisjoner, offensiv holdning og vinnervilje. Men dette får du ikke uten å skape trygghet, samhold og en solid tillitsbase. Det er når medarbeiderne har mot til å bryte barrierer, når de våger å kaste seg utpå, når de gleder seg over andres suksess, det er da fundamentet for gode opplevelser er lagt. Og det er da de strålende prestasjonene og de glitrende resultatene kommer. Når du er kommet dit vet du at du har lykkes med å skape en solid prestasjonskultur. En kultur som dyrker de gode opplevelsene, som glitrer, og som gjør dette til en verden offensive mennesker ønsker å være en del av.

Vi har bistått mange i arbeidet med å bygge god kultur, og de erfaringene vi har fått gjennom det ønsker vi bruke for å bistå andre. Trykk på knappen under dersom du ønsker å ha oss med på laget!

 

Flere aktuelle saker

Alle gode ting er 3

Skal du bli god, må du fortsette å prøve, og feile, og prøve igjen. Det er dette vi må bygge en kultur rundt; det at man oppfordres til å prøve og feile. Det at man lærer og utvikler seg videre – hele tiden.

Hverdagsskaperen

I et samfunn i rivende utvikling blir det å tenke nytt og bryte etablerte mønstre stadig viktigere. Å bringe kreativitet og nytenking inn i hverdagen er ikke gjort i en fei, men jevnlig fokus og trening vil bygge den kompetansen som trengs. Start i dag og bli en hverdagsskaper.

Kontaktinformasjon

Kjell Morten Brendøy


Telefon:
915 68 975
kjell-morten@puzzlelearning.no

Per Morten Hjemgård


Telefon:
913 88 657
per-morten@puzzlelearning.no

© 2017 Puzzle Learning. Powered by Optima Media AS. Cookies

© 2017 Puzzle Learning
Powered by Optima Media AS
Cookies